Tukuma novada Izglītības pārvalde

Sākums Raksts Slampes pirmsskolas izglītības iestādes „Pienenīte”pieredze starptautiskā projektā

No 2016.gada septembra līdz 2018.gada septembrim Slampes PII „Pienenīte” piedalās Erasmus+ projektā „Quality-3C Child (cheerful, courageous, creative child)? (Tulkojumā: ”Kvalitāte- 3C bērns ( dzīvespriecīgs, drošs, radošs bērns)?).

Projekta sadarbības partneri ir no Igaunijas (koordinatori), Grieķijas, Horvātijas un Portugāles.

Projekta mērķis ir izstrādāt apmācības un audzināšanas procesa kvalitātes novērtēšanas standartu un kritērijus, kā arī paaugstināt dalībnieku profesionālo kompetenci.

Viena no projekta aktivitātēm ir anketēšana par pirmsskolas apmācības un audzināšanas procesa kritērijiem un kvalitāti. Viedokļu noskaidrošana ar anketu palīdzību veicinās kvalitātes kritēriju sagatavošanu. Esam veikuši divas anketēšanas, lai iegūtu viedokļus par kvalitātes kritēriju nozīmību, novērtējot pirmsskolas iestādi un grupas.

Kopumā šo 2 gadu laikā plānotas 6 darba sanāksmes projekta partneru valstīs: Tartu, Sesimbrā, Hanjā, Zagrebā, Slampē un Pērnavā.

                                                                                                         

Interesantais un atšķirīgais.

Projektā piedalās vairākas Igaunijas pirmsskolas izglītības iestādes (Tartu, Tallina, Pērnava):

*Projekta sadarbības partneri prezentēja Igaunijas izglītības sistēmu - nav obligātā izglītība pirms skolas un līdz ar to ir pat tukšās vietas un nav izteiktu bērnudārzu rindu, bez tam Igaunijā garantē vietu visiem bērniem.

*Mācību procesa organizācija līdzīga mums

*Plaši piedāvāta iespēja bērniem apgūt robotiku ( valsts apmācīja pārstāvjus no pirmsskolām)

Portugāle, Sesimbras apgabals pie Atlantijas okeāna:

  • Daudz laika pavada āra darbībās, katrai iestādei kāds zemes gabaliņš, kur bērni sēj, stāda un kopj gan viengadīgus, gan daudzgadīgus augus (pupas jau februāra beigās ziedēja, zirņi, ap metru gari, gozēja mini pākstiņas saulītē)
  • Dažām iestādēm personīgie mājputni, parasti gailis, dažas vistas, pīle (attēlā redzama pilsētas iestāde, kur gaiteņa galā aiz stikla sienas dzīvo gaiļa saime)
  • Visbiežāk bērni var brīvi staigāt telpās un ārā, brīvi izvēlas, ko darīt: pīt, pētīt, rēķināt utml. Tāpēc arī dažos mazos lauku dārziņos nepārvelk apavus vispār.
  • Liels personāla atbalsts skolotāja darbam. Skolotāji strādā 4 stundas dienā, 2 stundas plānošanai, novērošanai, secinājumiem, sapulcēm, kompetenču paaugstināšanai. Darba alga”uz rokas” vidēji pāri 1000 eiro, bet vispār no 900 līdz 2000 EUR ir iespēja nopelnīt.
  •  Skolotāji un palīgi valkā halātiņu virs drēbēm, ar uzšūtu iestādes nosaukumu
  • Dažādu partnerību pirmsskolas ietādes: valsts, privātās, valsts un privātais kopā.
  • Grupas telpas diezgan pārpildītas ar lietām
  • Saraksti ar vecākiem veic caur e-pastiem
  • Portugāles bērnudārzos strādā skolotājs un divi asistenti. Bērniem ar speciālām vajadzībām ir savs asistents.
  • Bērni strādā brīvi,nepiespiestā gaisotnē pa grupiņām jeb centriņos. Mācību programmu apgūst rotaļu un spēļu veidā. Bērni daudz palīdz praktiskos darbos - klāj un novāc galdus, notīra tāfeli, mazgā krūzītes, slauka putekļus un grīdu. Bērni ikdienā nēsā formas, kā priekšautiņi.
  • Lielākai daļai pirmsskolu darba laiks nav ilgāks par 15:00.
  • Iepazināmies ar FUTURE CLASSROOM (Nākotnes klase) darbību. Katrs skolēns būtu laimīgs tādā mācīties. Pirmsskolnieki arī var apmeklēt. (Vairāk informācijas: http://fcl.eun.org/learning-zones (The Future Classroom Lab is formed by six different learning spaces. Each space highlights specific areas of learning and teaching and helps to rethink different points: physical space, resources, changing roles of student and teacher, and how to support different learning styles. Discover the different zones now!)

Grieķija, Krēta, Hanjas pilsēta: apmeklējām 3 pirmsskolas iestādes. Paviesojāmies pie pilsētas mēra- īpaši saulains cilvēks, gluži kā pati Grieķija, ar iekšēji ļoti siltu, mierīgu smaidu un attieksmi. Sarunājās ar mums tīrā grieķu valodā (tulks,protams bija), bet tas netraucēja uztvert iepriekš minēto.

  • Atšķirīgais bija ļoti izteikts: vecāki ļoti nopietni sagatavo savas atvases pirmsskolai.  Bērnus uzņem tikai no 4 gadu vecuma, visas grupas jauktas- bērniem no 4-6 gadiem.
  • Vecāki ar lielu cieņu un pretimnākšanu sadarbojas ar skolotājiem
  • Gan telpās, gan ārā – Pārdomu soliņš, kur bērns apsēžas, ja slikti jūtas, un skolotājs dodas palīdzēt
  • Sporta un mūzikas nodarbības netiek veiktas tādā izpratnē kā pie mums, jo grupas pedagogs dara visu.

Horvātija, Zagreba: apmeklējām 2 pirmsskolas iestādes: PII „Jarun” ar 900 bērniem (4 ēkās dažādās pilsētas vietās)  un privāto.

  • PII Jarun 1x mēnesī notiek sapulces vecākiem. Strādā 2 vadītāja vietnieki mācību darbā un 2 psihologi. Īsteno iekļaujošu izglītību, uzņemot bērnus ar speciālām vajadzībām
  • Skolotāji darbu plāno mēnesim, nedēļai, dienai.
  • Grupās liels bērnu skaits 27 vidēji, bet arī darbinieki ir 3
  • Aktīvi un ar labiem rezultātiem darbojas atbalsta programma vecākiem „Augsim kopā”, ko vada iestādes psihologi (speciāli apmācīti) par pozitīvu bērnu audzināšana  ar 12 nodarbību ciklu pa 2 stndām reizi nedēļā.

Privāto pirmsskolu „Mali Istraživač”, galvenokārt apmeklē  galvaspilsētas līderu, biznesa vides un valstī uz laiku iebraukušo amatpersonu atvases. Privātais dārziņš iekārtots „kā mājas”- atvērta tipa telpas, bērni var pārvietoties pa visām istabām, kurās ir sofa, paklājs, plaukts,  glezna, virtuves daļa bērna augumam atbilstoša, dažādi zinātnes, pētniecības centriņi. Bet īpaši jāatzīmē, ka arī šeit redzējām (kā Somijā, Islandē u.c.), ka tiek domāts par darbinieku mugurām- galdi atbilstoši pieaugušo augumam, bet bērni sēž uz paaugstinātiem krēsliem. Darbošanās notiek angļu un horvātu valodā paralēli vai tikai angļu.

Projekta ietvaros notikušas piecas darba sanāksmes. No 20.-22.martam Erasmus+ dalībnieki sabrauca uz 5.darba sanāksmi Slampes PII „Pienenīte”. Vizītes ietvaros iepazīstinājām viesus arī ar Zemgales vidusskolu, Tukuma PII „Karlsons”, Tukuma novada Domi un Izglītības pārvaldi. Domes priekšsēdētājs Ēriks Lukmans izstāstīja un parādīja prezentāciju par aktualitātēm Tukuma novadā un izglītības jomā, kā arī uzaicināja apmeklēt mūsu skaisto pilsētu Rožu svētku laikā. Savukārt Izglītības pārvaldes vadītājs Normunds Rečs atbildēja uz viesu jautājumiem par izglītības sistēmu un izaicinājumiem mūsu novadā un valstī. Paldies par laipno sagaidīšanu un uzņemšanu!

Projekta dalībnieki novērtēšanas anketās un sarunās uzteica  mūsu labi sagatavoto un noorganizēto 5.darba sanāksmi, atzīstot, ka tā ir bijusi viena no labākajām!!! Paldies, par to ir neviltots prieks! Pateicība „Pienenītes” komandai par ieguldījumu, radošu un iniciatīvas pilnu darbu!

Projekta noslēgums būs konference Pērnavā no 11.-14.jūnijam. 13.jūnijā tiks prezentēts izstrādātais modelis „Apmācības un audzināšanas procesa kvalitātes novērtēšanas standarts un kritēriji”. Savukārt, mums vēl priekšā uzdevums, prezentēt  savu pieredzi un jaunatklājumus, kā bērns var novērtēt sevi, savu darbiņu, iestādi, procesus ikdienā, svētkos, pasākumos.

Slampes PII „Pienenīte” vadītāja Dace Bičole

Our website is protected by DMC Firewall!